پاورپوینت ویژگی‌های انسان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت ویژگی‌های انسان دارای ۵۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت ویژگی‌های انسان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت ویژگی‌های انسان :

پاورپوینت ویژگی‌های انسان

انسان در جهان بینی اسلامی داستانی شگفت دارد. انسان در اسلام تنها یک حیوان مستقیم‌القامه که ناخنی پهن دارد و با دو پا راه می‌رود و سخن می‌گوید نیست؛ این موجود از نظر قرآن ژرف‌تر و مرموزتر از این است که بتوان آن را با این چند کلمه تعریف کرد.

فهرست مندرجات

۱ – انسان‌شناسی
۲ – علم یا آگاهی
۳ – میل یا گرایش
۳.۱ – گرایش‌های حیوانی
۳.۲ – گرایش‌های انسانی
۴ – اختیار و آزادی
۴.۱ – تحول‌پذیری شخصیت
۵ – ارزش‌های انسان
۵.۱ – خلیفه الله
۵.۲ – ظرفیت علمی
۵.۳ – فطرت الهی
۵.۴ – جسم و جان
۵.۵ – موجود برگزیده
۵.۶ – آزادی
۵.۷ – کرامت ذاتی
۵.۸ – وجدان اخلاقی
۵.۹ – آرامش با یاد خدا
۵.۱۰ – بهرمندی از نعمت‌ها
۵.۱۱ – اطاعت خداوند
۵.۱۲ – ذکر
۵.۱۳ – دیدن حقایق
۵.۱۴ – رضایت خداوند
۶ – ضد ارزش‌ها
۷ – سرشت انسان
۸ – ابعاد وجودی انسان
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

انسان‌شناسی

انسان‌شناسی، بحثی پر دامنه و گسترده است، چرا که «انسان» محور بسیاری از بررسی‌ها و سنگ بنای مباحث علومی چون: زیست شناسی، روان شناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، فلسفه، عرفان، اخلاق و شاخه‌های وابسته به آن‌ها می‌باشد.

[۱] مصباح یزدی، محمدتقی، فلسفه تعلیم و تربیت، ج۱، ص۳۹۵ـ۳۹۶.

آن چه در این گفتار خواهد آمد بررسی مختصری درباره پاورپوینت ویژگی‌های انسان از دیدگاه اسلام است. جوان از راه خودشناسی، پیش از هر کار باید به شناخت «خود» به عنوان یک انسان بپردازد. و دریابد که کیست و دارای چه ویژگی‌هایی است تا خود را از سایر موجودات باز شناسد. ویژگی‌های اصلی انسان‌ها عبارت است از: علم و آگاهی، میل یا گرایش، اختیار یا آزادی، تحوّل‌پذیری شخصیت.

علم یا آگاهی

انسان می‌تواند با داشتن این ویژگی برجسته نسبت به ماهیت اشیاء پیرامون خود و ماوراء محیط زیست خویش، علم پیدا کند. حلقه‌های گمشده در تاریخ گذشته خود و جهان را بیابد و برای آینده خود برنامه‌ریزی کند. بخلاف حیوان که قلمرو شناخت و آگاهی او از جهان، از محدوده تنگ حواس ظاهری‌اش فراتر نمی‌رود. بنابر این، گستره علم حیوان، محدوده به محیط زیست او خواهد بود و هیچ‌گاه به گذشته و آینده تعلّق نخواهد گرفت. از این رو، جوان با دریافت این ویژگی برجسته، در راه فراگیری علوم و فنون مختلف به تلاش و کوشش می‌پردازد و سطح آگاهی‌هایش را درباره خود و جهان هستی روزبه‌روز گسترش می‌دهد.

میل یا گرایش

یکی دیگر از ویژگی‌های روحی انسان، تمایلات و گرایش‌های متنوع اوست. اگر تمایل و گرایش در انسان نباشد صرف آگاهی به کمال و خوبی، هیچ گونه تحریک و تشویقی را به سوی اقدامی عملی در پی نخواهد داشت. این گرایش‌ها بر دو گونه است:

گرایش‌های حیوانی

این نوع گرایش‌ها میان حیوان و انسان مشترک است، مانند غریزه خود دوستی و محافظت از خویش، که تمایلاتی نظیر میل به تغذیه و دفاع نیز، بدان‌ها باز می‌گردد. این گونه تمایلات به طور عمده به بدن با عضوی از آن مربوط است.

گرایش‌های انسانی

این گونه گرایش‌ها در حیوانات دیده نمی‌شود، چرا که به بدن یا عضوی از آن وابسته نیست، به خلاف نوع اول از این رو می‌توان همه گرایش‌های نوع دوم را به «گرایش انسان به کمال» باز گرداند. مهم‌ترین این دسته از گرایش‌ها عبارتند از:
۱ـ حقیقت‌جویی یا گرایش به شناخت حقایق و اسرار نهفته در جهان.
۲ـ فضیلت‌خواهی یا گرایش به ارزش‌های اخلاقی مانند عدالت، صداقت و….
۳ـ زیباخواهی (زیبایی دوستی) و علاقه به هنر.
۴ـ گرایش به خدا و پرستش او.
۵ـ جامعه‌گرایی و میل به زندگی اجتماعی.
۶ـ قدرت‌طلبی و گرایش به قدرت‌افزایی.
از آن جا که این گونه گرایش‌ها ریشه در فطرت انسانی دارند، هرگز از بین نمی‌روند، هر چند ممکن است در هنگام تزاحم با گرایش‌های دیگر، بسیار ضعیف یا حتّی بی تاثیر گردند. به عنوان مثال ممکن است در موقعیت خاصّی بین گرایش «حقیقت خواهی و علم دوستی» و گرایش «خدمت به خلق» تعارض ایجاد شود و جمع آن دو برای شخص، ناممکن نماید. جوانی که واقف به گرایش‌های اصیل انسانی باشد، می‌تواند به تمایلات خود جهتی اصیل و انسانی بدهد. آن‌ها را تقویت کند و زندگی خویش را بر اساس این گرایش‌ها، نیک بسازد، و گرنه او خواهد بود و تمایلات حیوانی صرف که در این میان، تنها نام انسان را یدک خواهد کشید!

اختیار و آزادی

یکی از ویژگی‌های بشر، اختیار، آزادی و قدرت انتخاب‌گری اوست. پایه تکلیف، ثواب و عقاب، زشتی و زیبایی اخلاقی و مسؤولیت انسان، به این ویژگی ارزنده وابسته است. بنابر این، انسان با داشتن اراده، اختیار و آزادی می‌تواند نسبت به هر گونه تربیتی واکنش نشان دهد مثلاً خود را در پرتو تعالیم الهی قرار دهد یا به سوی ضد ارزش‌ها روان گردد. باید توجّه داشت که این ویژگی انسانی، هیچ گونه تعارضی با تاثیر علل و عوامل ژنتیکی اجتماعی ندارد. تاثیر علل و عوامل وراثتی و محیطی تردیدناپذیر است. اما نه در آن حدکه جبر را بر انسان تحمیل کند و انسان را دست بسته به سمت خاصّی سوق دهد، این امر، بدیهی و مورد تصدیق وجدان است و بهترین نشانه این اختیار، آن است که انسان در هنگام تعارض انگیزه‌ها و گرایش‌ها، در خویشتن بوضوح امکان انتخاب هر یک از دو جانب خیر یا شر را احساس می‌کند.
هم چنین باید دانست که اختیار و آزادی انسان، مطلق نیست، بلکه انسان در موارد و محور خاصی دارای اختیار و آزادی عمل است، و البته در همان محور، مسؤول و مکلف است زیرا انسان هنگامی می‌تواند چیزی را اختیار و انتخاب کند که نسبت بدان آگاهی، تمایل، و انگیزه، قدرت و توانایی داشته باشد و زمینه‌های خارجی ضروری نیز حاصل یا قابل تحصیل باشد. بنابر این انسان نسبت به کاری که بدان آگاهی، تمایل یا توانایی بدنی ندارد یا شرایط و زمینه‌های خارجی فراهم نیست، اراده‌ای نخواهد داشت.
با توجه به آن چه گفته شد جوان باید ویژگی‌های اصیل انسانی را در وجود خود تقویت کند و با استحکام آن‌ها در شخصیت خویش توانایی ایستادگی در برابر انگیزه‌های حیوانی، شیطانی و شهوانی را فراهم نماید.

تحول‌پذیری شخصیت

انسان، به گونه‌ای آفریده شده است که می‌تواند با آگاهی و آزادی در محدوده‌ای نسبتاً گسترده راه خویش را بر گزیند، و در همان راه منتخب خود، «شخصیت» و هویت فکری، اخلاقی و فرهنگی خویش را شکل و تکامل ببخشد.

ارزش‌های انسان

قرآن، انسان را مدح‌ها و ستایش‌ها کرده و هم مذمت‌ها و نکوهش‌ها نموده است. عالی‌ترین مدح‌ها و بزرگ‌ترین مذمت‌های قرآن درباره ی انسان است؛ او را از آسمان و زمین و از فرشته برتر و در همان حال از دیو و چهارپایان پست تر شمرده است. از نظر قرآن، انسان موجودی است که توانایی دارد جهان را مسخر خویش سازد و فرشتگان را به خدمت خویش بگمارد و هم می‌تواند به «اسفل سافلین» سقوط کند. این خود انسان است که باید درباره ی خود تصمیم بگیرد و سرنوشت نهایی خویش را تعیین نماید. سخن خویش را از ستایش‌های انسان در قرآن تحت عنوان «ارزش‌های انسان» آغاز می‌کنیم.

خلیفه الله

انسان خلیفه خدا در زمین است. «روزی که خواست او را بیافریند، اراده ی خویش را به فرشتگان اعلام کرد. آنها گفتند: آیا موجودی می‌آفرینی که در زمین تباهی خواهد کرد و خون خواهد ریخت؟ او گفت: من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید.»

[۲] بقره/سوره۲، آیه۳۰.

«اوست که شما انسان‌ها را جانشین‌های خود در زمین قرار داده تا شما را در مورد سرمایه‌هایی که داده است در معرض آزمایش قرار دهد.»

[۳] انعام/سوره۶، آیه۱۶۵.

ظرفیت علمی

ظرفیت علمی انسان بزرگترین ظرفیت‌هایی است که یک مخلوق ممکن است داشته باشد. «تمام اسماء را به آدم آموخت (او را به همه ی حقایق آشنا ساخت)، آنگاه از فرشتگان (موجودات ملکوتی) پرسید: نام‌های اینها را بگویید چیست. گفتند: ما جز آنچه تو مستقیما به ما آموخته‌ای نمی‌دانیم (آنچه را تو مستقیما به ما نیاموخته باشی ما از راه کسب نتوانیم آموخت). خدا به آدم گفت: ‌ای آدم! تو به اینها بیاموز و اینها را آگاهی ده. همین که آدم فرشتگان را آموزانید و آگاهی داد، خدا به فرشتگان گفت: نگفتم که من از نهان‌های آسمان و زمین آگاهم (می‌دانم چیزی را که حتما نمی‌دانید) و هم می‌دانم آنچه را شما اظهار می‌کنید و آنچه را پنهان می‌دارید؟»

[۴] بقره/سوره۲، آیه۳۱-۳۳.

فطرت الهی

او فطرتی خدا آشنا دارد؛ به خدای خویش در عمق وجدان خویش آگاهی دارد. همه ی انکارها و تردیدها، بیماری و انحراف‌هایی است از سرشت اصلی انسان. «هنوز که فرزندان آدم در پشت پدران خویش بوده (و هستند و خواهند بود) خداوند (با زبان آفرینش) آنها را بر وجود خویش گواه گرفت و آنها گواهی دادند.»

[۵] اعراف/سوره۷، آیه۱۷۲.

«چهره ی خود را به سوی دین نگه دار، همان که سرشت خدایی است و همه ی مردم را بر آن سرشته است.»

[۶] روم/سوره۳۰، آیه۴۳.

جسم و جان

در سرشت انسان علاوه بر عناصر مادی که در جماد و گیاه و حیوان وجود دارد، عنصری ملکوتی و الهی وجود دارد. انسان ترکیبی است از طبیعت و ماوراء طبیعت، از ماده و معنی، از جسم و جان. «آنکه هر چه را آفرید نیکو آفرید و آفرینش انسان را از گل آغاز کرد؛ سپس نسل او را از شیره ی کشیده‌ای که آبی پست است قرار داد؛ آنگاه او را بیاراست و از روح خویش در او دمید.»

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.